Bakgrund

tisdag 8 oktober 2013

2 veckors-sallad‏

Det är ju inte så ofta som jag bloggar nåt som inte hör till papperspysslets värld precis men då jag har fått många förfrågningar efter receptet på en sallad som vi brukar göra här hemma ibland, så kändes det smidigt att lägga ut det här :-)

Den kallas 2 veckors-sallad & finns i lite olika variationer ute på nätet, minns inte var jag hittade just detta, eller om det tom är en liten kombo av flera olika recept, men så här gör vi;

2 veckors-sallad

1 kg morötter
1 kg vitkål
1 röd paprika
1 grön paprika
1 purjolök

Riv morötter och vitkål. Tärna paprikan och skär purjolöken i ringar.



Lag:
(kokas upp tills sockret smält)
1 dl äppelcidervinäger
0.5 dl socker
1 dl olja
0.5-1 tsk salt
Drygt 1 tsk ört/salladskrydda

Häll den ljumma lagen på salladen & blanda väl.
Denna lag gör att salladen konserveras & håller sig i upp till 2 veckor, därav namnet.


Ett tips som jag hittade var att man bör låta den vila 24 timmar innan man äter & att det kan vara lagom mycket att göra en halv sats.

Och nu har jag även hittat var jag hittade receptet från början, det är HÄR, inne hos Pernilla :-)

4 kommentarer:

onkis sa...

Mums,ser verkligen gott ut,
det receptet ska jag spara.
Tack!

Majsan sa...

ÅHH måste ju testa, ser såå mumsigt ut!!
Tack för att du delar med dig :)

KRAMAR MAJSAN

SusanLotus sa...

Vilken tur att jag tittade in hos dig just idag för det här receptet vill jag verkligen kopiera och prova på.
Jobbigt att fixa råkost varje dag så det verkar så smidigt!

Ha ett bra veckoslut!
Sussie

Margareta sa...

Härligt smakade det till middagen idag! Tack för receptet!

Flaskkortet här under är jättefint och kortet till din mamma gillade jag skarpt!!
Kram!!